1. Do zadań Centrum Informacji i Profilaktyki Osób Niepełnosprawnych należy dostarczanie osobom niepełnosprawnym aktualnych i kompleksowych informacji, służących wyrównywaniu ich szans w aktywizacji społecznej i zawodowej, w szczególności:
1) informowanie osób niepełnosprawnych i ich opiekunów o:
a) ulgach i uprawnieniach osób niepełnosprawnych wynikających z obowiązujących źródeł prawa,
b) możliwościach wsparcia finansowego osób niepełnosprawnych wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, dotyczących między innymi:
- przekwalifikowań i szkoleń osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
- likwidacji barier funkcjonalnych: architektonicznych, w komunikowaniu się oraz technicznych,
- działalności gospodarczej podejmowanej przez osoby niepełnosprawne oraz wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej,
- ustawowego wspierania pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne,
- organizacji i instytucji prowadzących działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
- programów PFRON skierowanych do osób indywidualnych i organizacji pozarządowych;
2) podejmowanie inicjatyw w zakresie, m.in.:
a) współpracy z lokalnymi środkami masowego przekazu,
b) współpracy z lokalnymi organizacjami pozarządowymi, działającymi na rzecz środowisk osób niepełnosprawnych w zakresie docierania z informacją do nieaktywnych osób niepełnosprawnych,
c) współpracy z urzędami,
d) opracowywania materiałów informacyjno-promocyjnych,
e) udziału w imprezach lokalnych i środowiskowych;
3) nawiązywanie współpracy z osobami z doświadczeniem w pracy w obszarze profilaktyki społecznej;
4) aktywizacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych oraz podnoszenie kompetencji otoczenia osób niepełnosprawnych, przyczyniających się do ich integracji;
5) organizowanie tematycznych seminariów prowadzonych przez specjalistów z różnych obszarów kompetencji oraz spotkań z zakresu profilaktyki społecznej osób niepełnosprawnych, z zachowaniem różnorodności tematów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych;
6) diagnozowanie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz współpraca w opracowywaniu Miejskiego Programu Działań na rzecz Osób Niepełnosprawnych;
7) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej oraz współpraca z Pełnomocnikiem Prezydenta Miasta Włocławek do spraw Osób z Niepełnosprawnościami;
8) współpraca z Powiatową Społeczną Radą do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
9) sporządzanie i przedstawianie Dyrektorowi MOPR kwartalnych sprawozdań z realizacji zadań.
|