Do zadań Sekcji Wsparcia Rodziny i Rodzinnej Pieczy Zastępczej należy realizacja zadań instytucjonalnej pomocy społecznej oraz organizacja i koordynacja pieczy zastępczej, w szczególności:
1) zapewnienie opieki i wychowania dzieciom pozbawionym częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej poprzez:
- umieszczanie dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej i udzielanie świadczeń na pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w niej dzieci,
- umieszczanie dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych,
- prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem kosztów utrzymania dzieci umieszczonych w placówkach opiekuńczo – wychowawczych oraz rodzinach zastępczych funkcjonujących na terenach innych powiatów,
- ustalanie opłat rodziców, opiekunów prawnych i kuratorów za pobyt dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych oraz rodzinach zastępczych,
2) udzielanie pomocy na kontynuowanie nauki i usamodzielnianie oraz pomocy w integracji ze środowiskiem wychowankom opuszczającym rodziny zastępcze, placówki opiekuńczo – wychowawcze, domy pomocy społecznej, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich, specjalne i młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
3) utrzymywanie i prowadzenie mieszkań chronionych dla pełnoletnich wychowanków z rodzin zastępczych i placówek opiekuńczo- wychowawczych,
4) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem umów na pełnienie funkcji zawodowych rodzin zastępczych oraz rodzin pomocowych,
5) udzielanie porad i informacji z zakresu opieki nad dzieckiem i rodziną,
6) zapewnienie opieki osobom nie mogącym samodzielnie funkcjonować w środowisku poprzez kierowanie do domów pomocy społecznej i ośrodków wsparcia oraz ustalanie odpłatności za pobyt,
7) prowadzenie postępowań i zawieranie umów z osobami zobowiązanymi do wnoszenia opłat za pobyt osób w domach pomocy społecznej,
8) prowadzenie spraw związanych z pokrywaniem przez gminę kosztów pobytu mieszkańców miasta w domach pomocy społecznej funkcjonujących na terenie innych powiatów,
9) przygotowywanie decyzji administracyjnych i prowadzenie postępowań odwoławczych w zakresie realizowanych zadań,
10) prowadzenie spraw dotyczących postępowania sądowego w zakresie alimentacji na rzecz dzieci przebywających w pieczy zastępczej,
11) ocenę skuteczności realizowanych zadań, opracowywanie i wdrażanie programów pomocy dziecku i rodzinie,
12) pozyskiwanie środków pozabudżetowych na realizację programów pomocowych,
13) prowadzenie spraw wynikających z działalności jednostek organizacyjnych instytucjonalnej pieczy zastępczej w zakresie niezastrzeżonym na rzecz innych podmiotów,
14) merytoryczna kontrola realizacji zadania prowadzenia całodobowych placówek opiekuńczo – wychowawczych przez podmioty działające na zlecenie Prezydenta Miasta Włocławek,
15) prowadzenie sprawozdawczości, dokonywanie analiz i przygotowywanie informacji z zakresu realizowanych zadań.